Collaboration

Mike & Mark DEEL 2

Mike wil wat zeggen, maar dan gaat zijn telefoon. Hij pakt hem en staart er met grote ogen naar. ‘Gezellig met Stefan dollen, my best friend’, schrijft Dimitri. En daarbij, een foto met de gehele vriendengroep, inclusief Stefan. Hij loopt de klas uit, zonder een woord te zeggen. Mark vraagt aan de docent of hij naar de wc mag. Hij loopt vlug achter Mike aan. Mark kan niet tegen verdriet, aangezien hij door zijn jeugd precies weet hoe dat voelt.

‘Mike, wat is er?’ vraagt Mark. ‘Gaat dat jou iets aan?’ zegt Mike geïrriteerd. ‘Nee, maar als je naar je telefoon kijkt en wegloopt, dan weet iedereen dat er iets is’, zegt Mark. ‘Goed dan, ik ben hier net komen wonen, en mijn vrienden zijn me nu alweer vergeten. Niemand houdt nog van me, en ze kunnen de stront inzakken. Ze bestaan niet meer voor me, nooit meer’, zegt Mike, terwijl er een traan over zijn wang rolt. ‘Wat naar, dan verdiend zo’n jongen als jij zo’n groepje vrienden niet’, zegt Mark, een arm over zijn schouder leggend. ‘Mag ik eens een foto zien?’ vraagt hij. Mike laat zwijgend de foto zien, waarnaar hij zijn vinger op het hoofd van Stefan legt. ‘Wie bedek je?’ vraagt Mark. ‘Iemand door wie ik mijn vriendengroep ben kwijtgeraakt’, zegt Mike. Mark duwt zijn vinger weg. ‘Door hem ben ik ook mijn vrienden kwijtgeraakt’, zegt hij. ‘Dus jij kent hem?’ vraagt Mike. ‘Helaas wel, hij heet Stefan’, zegt Mark. ‘Ja, dat weet ik nu wel, want Dimitri schrijft continu hoe geweldig die jongen wel niet is, terwijl hij over mij had moeten schrijven, dat hij me mist. En dan pakt hij Luc ook nog van me af. Luc voelt voor mij als een echte vader, en wie aan mijn vader komt, komt aan mij’, zegt Mike, lichtelijk kwaad.

In de klas, is Nina roddels aan het verspreiden. ‘Die Mark denkt nu al dat hij één van ons is, how cute!’ Britney draait zich geïrriteerd om. ‘Alsof jij erbij hoort, tutje’, zegt ze. Nina negeert haar. ‘Richard, jij woont toch naast die Mike? Hoe is hij?’ vraagt ze aan Richard. ‘Het is ellendig daar. Die vader die elke keer maar schreeuwt. Ik ben wel bang dat hij Mike ooit iets aandoet, hij is heel kwetsbaar’, zegt Richard. ‘Hij is wel ‘lekker’ kwetsbaar’, zegt Nina giechelend. Richard begint te lachen. ‘Jij ziet hem wel zitten, of niet?’ Nina draait zich om. ‘Dat gaat jou niets aan, Richard.’ Jolanda mengt zich ook in het gesprek. ‘Hij heeft al een relatie’, zegt ze. ‘En wat dan nog? Ik zal hem krijgen’, zegt Nina. Jolanda haalt haar schouders op. ‘Het is al uit, hij wil juist weer een stelletje worden. Dat heb ik van mijn broer gehoord’, zegt Jolanda. Dan komt het duo weer de klas in. Een ijzige stilte valt.

Wat zullen Mike en Mark nu zeggen?

Groetjes, Marleen en Demi

18 thoughts on “Mike & Mark DEEL 2

Een reactie plaatsen