Tips & Tricks

Hulp guide voor tijdens de feestdagen: tips tegen een opgeblazen buik!

Het is bijna kerst en dat betekent dat je veel zal eten. Overal zijn lekkere gerechten, snacks, toetjes… Van alles gaat er wel wat in. Voor je het weet zit je dan met een mega pijnlijke, opgeblazen buik op de bank en kun je de dagen erna geen eten meer zien. Ik heb de beste tips tegen een opgeblazen gevoel voor je op een rijtje gezet!

1. Muntthee

Als je last hebt van een opgeblazen buik kun je het beste kiezen thee drinken en dan het liefst verse muntthee. Dit kruid zorgt er namelijk voor dat je darmen kalmeren en helpt om het gas uit je buik te laten ontsnappen.

2. Kauwen

Om je spijsvertering goed te laten functioneren en een opgeblazen gevoel te voorkomen, is het belangrijk dat je goed kauwt op alles wat je eet. Zelfs wanneer je vla eet. Veel kauwen zorgt ervoor dat je eten goed gemengd wordt met je speeksel, en dat zorgt er dan weer voor dat er minder lucht in je buik terechtkomt wanneer je je eten doorslikt. 

3. Onbewerkt voedsel

Onbewerkt voedsel is eten dat geen geur-, kleur- of smaakstoffen bevat; deze zijn namelijk slecht voor je spijsvertering. Met een opgeblazen gevoel proberen je darmen je te vertellen dat ze minder bewerkt voedsel willen verteren.

4. Drinken zonder prik

Gas in je drinken zorgt voor gas in je buik. Misschien is het een goed voornemen om in het nieuwe jaar minder koolzuurhoudende drankjes te drinken 😉

5. Drink veel, maar niet voor het eten

Water of thee werkt hier het allerbeste bij. Het liefst wil je lichaam 1,5 tot 2 liter water per dag hebben. Zorg ervoor dat je 30 minuten voordat je gaat eten niets meer drinkt. Als je goed gehydrateerd bent, maakt je lichaam genoeg maagzuur aan om je eten te verteren. Drink je vlak voor dat je iets gaat eten? Dan verdunt je maagzuur en is het minder effectief tijdens het verteren.

6. Blijf bewegen

Te veel en te lang zitten zorgt er namelijk voor dat je voedsel langzamer verteert. Probeer na elk uur, 10 minuten te bewegen. Zo voorkom je een opgeblazen gevoel!

7. Eet kleine porties

We eten per dag drie maaltijden: ontbijt, lunch en avondeten. Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel in je buik? Dan kan het helpen om deze maaltijden te verspreiden over de dag en te verdelen in kleinere porties. Dus in plaats van drie grote maaltijden, kun je er zes van maken die een stuk kleiner zijn!

8. Niet stressen

Stress kan je buik ook flink laten opzetten. Voelt je buik weer eens als een ballon aan? Ga dan even lekker in bed liggen met een kruik en doe een dutje. Je zult je daarna stukken beter voelen!

Heb jij vaak een opgeblazen gevoel na het kerstdiner? 

Liefs, Deem ❤

Volg mij ook op FacebookTwitter en Instagram (via de linkjes of kijk in de zijbalk)

Bron photos: Pexels

12 thoughts on “Hulp guide voor tijdens de feestdagen: tips tegen een opgeblazen buik!

Een reactie plaatsen

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s