Dagboek

Kennismakingsdag 2

In dit verhaal bepalen jullie de afloop, het lot. En er is gekozen voor: Over de streep stappen en eerlijk opbiechten dat je bent gepest.
2.

Heel langzaam stap ik over de streep, samen met 4 andere meisjes. Ik voel me erg naar. Ik heb het gevoel dat velen van hen liegen. Ik kan me niet voorstellen dat er van de 25 leerlingen maar 5 zijn gepest. Dat is maar 1/5 deel! De docent kijkt ons een voor een aan, en hij kijkt als eerste naar mij. Mijn hoofd wordt rood, en ik kijk vlug naar de grond. Ik probeer oogcontact te vermijden, in de hoop dat hij mij niet gaat vragen.
‘Amber, vertel eens hoe lang je bent gepest en wat er allemaal is gebeurd.’ Mijn moed zakt me in de schoenen, en ik voel mijn hartslag omhoog gaan. Ik probeer mijn mond open te doen, maar dat lukt niet.
‘Zal ik eerst iemand anders aanwijzen?’ Ik knik, en meneer Hoeks richt zich op een ander meisje. Ze vertelt dat ze een paar maanden is gepest vanwege haar beugel. Het meisje naast haar is 2 jaar gepest door haar kledingkeuze. Het derde meisje is 1 jaar gepest doordat ze dik is en het andere meisje is 3 jaar gepest omdat ze stotterde.

Meneer Hoeks richt zich weer op mij, en ik weet niet wat ik moet vertellen. Ik weet dat je beter de waarheid kunt vertellen, maar iets in mij houdt me tegen. Waarom zouden deze mensen anders zijn? Waarom zouden zij mij wel begrijpen? Ik zie een paar meisjes lachen, en wat in elkaars oren fluisteren. Ik weet dat hoe langer ik zwijg, hoe moeilijker ik het voor mezelf maak.
‘Ik word gepest vanwege mijn karakter en uiterlijk, al heel wat jaren.’ Enkele meisjes moeten moeite doen om hun lachen in te houden. Waarschijnlijk denken zij precies hetzelfde als alle pesters. Meneer Hoeks sust de meisjes en kijkt me aan.
‘Wat was volgens hun anders aan jou?’ Gaat hij me nu serieus uithoren waar de hele klas bijstaat? Ze hoeven toch niet mijn hele pestverleden te weten?
‘De manier waarop ik doe en hoe ik me kleed.’ De docent bekijkt me van top tot teen.
‘En op welke manier ben jij anders dan zij?’
‘Ik ben niet zo’n prater.’ Sommige meisjes kunnen hun lachen bijna niet inhouden, en ik voel me met de minuut rotter worden.
‘Goed, ik stel voor dat we verdergaan’, zegt hij vlug. We stappen terug, en de volgende vraag wordt gesteld.

‘Stap over de streep, als je een kind hebt.’

Gelukkig stapt alleen onze docent over de streep.
‘Hoeveel kinderen heeft u?’
‘Ik heb 2 kinderen, twee zoons.’
‘Hoe heten ze?’
‘Pim en Tim.’ De klas begint te lachen, en meneer Hoeks stapt terug. Hij sust de leerlingen en wendt zich tot mij.
‘Jij mag een vraag stellen’, zegt hij. Ik weet al direct welke vraag ik wil stellen. Ik wil zien hoeveel van mijn klasgenoten over de streep durven te stappen om hun fouten toe te geven.

‘Stap over de streep, als je oordeelt zonder iemand echt te kennen.’

Het is doodstil in de klas, niemand verroert zich. De docent kijkt me aan, en ik voel woede opkomen. Waarom moest ik die vraag stellen? Nu denken ze alleen maar meer van mij. Toch zie ik vanuit mijn ooghoek een jongen langzaam over de streep stappen. De docent zet grote ogen op en kijkt hem aan.
‘Justin, waarom stap je over de streep?’
‘Omdat ik weleens iemand veroordeelt heb op haar uiterlijk. Dat heb ik zelfs vandaag nog gedaan.’ Hij kijkt me aan en geeft me een lachje. Bedoeld hij mij?

Wat moet ik met dat lachje doen? 

Dikke kus, Amber

(Bepaal haar lot, de meeste stemmen gelden en dat wordt haar leven)

  • Terug lachen en na het spel met hem praten.
  • Terug lachen en verder niets doen.
  • Terug lachen en een beetje flirten.
  • Helemaal niets doen.

 

20 gedachten over “Kennismakingsdag 2

  1. Als kind kreeg ik veel commentaar op mijn bril.
    Dat raakte mij niet.
    Zonder bril zag ik te weinig. Mijn bril was dus voor mij een plezierig hulpmiddel.

    In de toen door de Katholieke Kerk doordrenkte omgeving viel ik uit de toon.
    Naar de kerk gingen wij niet.
    Ik begreep ook weinig van de gewoonten en rituelen.

    Uitgescholden voor heiden vond ik dan ook minder plezierig.
    Echt een weerwoord had ik ook niet.

    Ik wens jou en je naasten een fijne feestdagen en een voorspoedig 2017!

    Vrolijke groet,

    Liked by 1 persoon

Een reactie plaatsen

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s