Artikel

Pesten: Wat te doen?

Bijna iedereen is weleens gepest of wordt nog steeds gepest, iets wat een groot, hardnekkig probleem is, zeker omdat scholen er niet veel aan doen. Het pestprotocol wordt vaak niet ingezet, en dat veroorzaakt jaarlijks bij velen depressies en nog veel erger…

Ook ik ben gepest, zo ongeveer 10 jaar, maar op den duur ben ik voor mezelf op gaan komen, en deed het pesten me minder. In groep 1 t/m 4 viel het nog wel mee, en waren het gewoon een paar opmerkingen hier en daar, maar in groep 5/6 was het het allerergst. In groep 7/8 besloot ik dat het klaar was, en besloot ik vanaf dat moment voor mezelf op te komen en me er niets meer van aan te trekken. De eerste 2 jaar op de middelbare kreeg ik ook nog regelmatig opmerkingen of blikken naar me toe geslingerd, maar op den duur deed het me niets meer, en stopte het.

Bij de een is het pesten erger dan bij de ander, maar in welke mate je ook gepest wordt, pesten hoort niet, het mag niet en er moet wat aan gedaan worden. Je kunt er zelf wat tegen doen, door hulp in te schakelen van een volwassene of instantie. Als kind zijnde kun je ook de kindertelefoon bellen.

  • Wordt je gepest? Ga naar je ouders toe en leg uit wat er aan de hand is. Ook al ben je boos of verdrietig, je ouders zijn je ouders, en ze zullen je met alle liefde willen helpen. Ook al zal het misschien moeilijk zijn te vertellen, ze zullen je begrijpen en door en door steunen.
  • Als je ouders van het pesten af weten, is de volgende stap naar je leraar/lerares of docent te stappen. Leg uit wat er speelt, wie er bij betrokken zijn en wat je wilt dat er gebeurd. De docent is verplicht je hierbij te helpen, maar lang niet alle scholen doen dit.
  • Als je docent je niet wilt helpen, moet je naar de directeur/directrice of de teammanager stappen. Leg uit wat er speelt, wie er bij betrokken zijn, wat je wilt dat er gebeurd en met wie je al hebt gepraat. De directeur is verplicht je te helpen, aangezien er op vele scholen een pestprotocol geldt, alhoewel niet alle scholen zich hieraan houden.
  • Met een vertrouwenspersoon praten kan ook zeker opluchten, zeker als je niet direct naar je ouders toe durft. Ze hebben geheimhoudingsplicht, maar kunnen je zeker helpen door advies te geven en wellicht zelfs te helpen bij het gesprek met je ouders, docent of directeur.
  • Als niets werkt en je wordt nog steeds gepest, dan kun je de kindertelefoon bellen of terecht bij speciale forums op internet, van jongeren die ook gepest worden. Vaak vinden jongeren troost bij anderen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, en door hier met ze over te praten, zullen ze zich begrepen voelen.
  • Vertel je vrienden wat er aan de hand is, want als zij zien dat je gepest wordt, kunnen zij je helpen. Zorg er voor dat je er niet alleen voor staat, en schakel vroegtijdig hulp in als het uit de hand dreigt te lopen.

Maar mijn grootste tip is toch wel: Blijf altijd jezelf. Ook al maken ze je het leven zuur, je moet je nooit, maar dan ook nooit veranderen voor een ander. Ook al vinden ze je kledingstijl niets, haten ze je hobby’s of hebben ze een hekel aan wie je bent of hoe je eruit ziet, dat is hun probleem. Jij bent mooi op jouw manier, jij bent jij, jij bent uniek en jij mag hier zijn.

Je kunt ook altijd op zoek gaan naar dingen om je op af te reageren, zoals bijvoorbeeld boksen of judo. Ik raad zeker een training zelfverdediging aan, en als je zelfverzekerder wilt worden, kun je altijd een cursus volgen. Maar zorg er alsjeblieft voor dat je hulp zoekt als het echt niet meer uit te houden is, en deal er niet in je eentje mee.

Zoals mijn idool Nathan zegt: ‘Don’t change for the worst, stay yourself for the better. You’re perfect, beautiful and gorgeous in your way, and no one is allowed to change that.’

En dat mijn lieve volgers, is de reden waarom ik zo’n fan ben van Nathan ❤

Ik ben tegen pesten, jij toch ook?

Liefs, Demi ❤

30 gedachten over “Pesten: Wat te doen?

  1. Ik ben tegen pesten. Goed stuk heb je geschreven. Ik ga hem delen. Ik ben vroeger ook gepest. Het gekke was dat docenten altijd het slachtoffer de schuld gaven terwijl de daders in de meerderheid waren. Niets hielp toen ben ik op karate gegaan. Het heeft geholpen.

    Liked by 1 persoon

  2. Mooie post ! Bij mijn dochter op school is een anti-pest beleid. Zodra een kindje “buiten de boot” dreigt te vallen, wordt er ook ingegrepen. Ben ik erg blij mee, want gepes en buitengesloten worden zou geen enkel kind mogen overkomen !

    Liked by 1 persoon

  3. Goed dat je dit ook eens naar voren brengt. Je kan er hele boeken over schrijven, maar spijtig genoeg gebeurd het nog te vaak. En soms met slechte afloop.
    Ook goed hoe je het als slachtoffer pester kan aanpakken, spijtig ook hier hebben ze soms geen gehoor naar. Zelfs de ouders niet. Soms krijgt men te horen je moet maar sterk zijn en iets terug doen.
    Pesters en gepeste heeft een oorzaak, en ook die moet aangepakt worden. Dan pas kan het stoppen, alhoewel dat het soms ook bij volwassenen op een werkvloer voorkomt.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

    1. Bedankt 🙂 Klopt, ik vind het ook zo erg dat het nog steeds een van de grootste problemen is… Nee, klopt, het is en blijft lastig om dit goed aan te pakken, zonder het zelf erger te maken. Klopt, het komt overal voor, zelfs nog in bejaardentehuizen etc. Het is een hardnekkig probleem…

      Liked by 1 persoon

  4. Jammer genoeg zal er altijd kinderen of volwassen zijn die andere pesten. Ik zelf heb het mee gemaakt op school en in een jeugdbeweging dat ik werd gepest. Gewoon omdat ik verlegen was. Nu ik een kind heb, bescherm ik die wel erg voor het pesten. Deze zommer werd hij ook gepest en hij heeft het directe verteld aan me. Hij moest al niet meer gaan van me. Gelukkig komt het nu niet meer voor bij hem.

    Liked by 1 persoon

  5. Echt goed dat je hier over schrijft, zelf word ik niet gepest maar er is wel iemand op school die iets tegen me heeft en echt hele gemene dingen tegen me zegt.
    zelf snap ik niet waarom mensen zoiets doen! …
    ik vind het echt erg! X

    Liked by 1 persoon

      1. Iedereen is anders op zijn of haar eigen manier, niets of niemand zou je daarvoor belachelijk mogen maken. Zolang je zelf maar gelooft in waar je van houdt, dan kan niemand je wat anders wijs maken. Liefs

        Liked by 1 persoon

Een reactie plaatsen

