Plog

Foto’s kamp Westerbork

Ik ben 9 augustus met mijn oma en opa naar kamp Westerbork geweest. Ik wilde er graag weer eens heen, aangezien er nu een wagon stond en een barak. We hebben het kampterrein bezocht en zijn naar het museum geweest. Dit was de derde keer dat ik er was, en ik blijf er altijd achteraf nog lang aandenken. Gewoon het idee dat er daar vroegen allemaal mensen liepen, niet wetend wat ze te wachten stond. Mensen die ziek waren, mensen die uitgeput waren. Zelfs Anne Frank heeft er nog gelopen. Ik heb haar dagboek daar kunnen kopen, want dat wilde ik al jaren graag lezen. Of het idee dat het vroeger volstond met versleten barakken, en dat er nu zoveel bomen staan.

Het was even reizen, want Drenthe is voor mij niet naast de deur, maar het was het meer dan waard, want dat stukje van de geschiedenis blijf ik belangrijk vinden.

Ik heb veel foto’s gemaakt en wil er een aantal van delen. De meesten komen uit het museum, maar ik wil niet gelijk alles verklappen wat er te zien was voor degenen die nog van plan zijn er heen te gaan.

P1050588.JPG

P1050597.JPG

P1050609.JPG

P1050612.JPG

P1050616.JPG

P1050625.JPG

P1050627.JPG

P1050642.JPG

P1050643.JPG

P1050659.JPG

P1050665.JPG

P1050687.JPG

P1050690.JPG

P1050694.JPG

P1050704.JPG

Dit was een kleine blik uit het museum. Dan nu een kleine blik van het kampterrein.

P1050717.JPG

P1050718.JPG

P1050827.JPG

P1050723.JPG

P1050823.JPG

P1050730.JPG

P1050744.JPG

102.000 stenen… 102.000 omgekomen mensen…

P1050750.JPG

P1050762.JPG

P1050764.JPG

P1050774.JPG

P1050781.JPG

P1050784.JPG

P1050797.JPG

P1050802.JPG

P1050800.JPG

P1050808.JPG

P1050817.JPG

P1050826.JPG

En dit was een klein stukje van het kampterrein.

Het met je eigen ogen zien en daar rondlopen doet veel meer dan deze foto’s. Ik moet gewoon denken aan al die bange mensen, die in angst hebben gezeten. Dat benauwde me wel, om daar dan zo vrij rond te lopen. Die periode hoop ik niet mee te maken, nooit, voor niemand niet.

Ik vind dit stuk van de geschiedenis iets wat men zich altijd moet blijven herinneren. Dit is iets wat ons heeft veranderd, iets wat ons de rest van ons leven bij blijft. Datgene wat niet meer mag gebeuren. Ook ben ik in Praag naar een kamp geweest, maar deze was heftiger. De foto’s daarvan ben ik kwijt, maar toen ik in die kamer stond, kreeg ik het onwijs benauwd… Nee, ik vond het absoluut niet prettig om daar rond te lopen, laat staan al die arme mensen ruim 70 jaar geleden…

Heb jij weleens zoiets bezocht? Zo ja, waar?

Liefs, Demi ❀

40 gedachten over “Foto’s kamp Westerbork

  1. Ik hou echt van geschiedenis en hier moet ik echt naar toe !! Ik begrijp het wel hoe jij je gevoelt moet hebben en die mensen die daar hebben moeten leven. Te erg voor woorden

    Liked by 1 persoon

      1. Vooral de dodenherdenking staan wij met de familie altijd wel even bij stil. Maar verder ook niet echt. De gene die het van dichtbij heeft meegemaakt (mijn opa waar ook zijn vader voor zijn ogen als 9 jarig jochie is doodgeschoten) is al 12 jaar dood. Mijn oma had het in die tijd best redelijk dus die zat niet zo met de oorlog. Mijn vader en ik helemaal hebben het niet meer meegemaakt en dus voelt het toch wat verder bij ons vandaan.. Gelukkig maar..

        Liked by 1 persoon

  2. Ik vind het altijd zo interessant en indrukwekkend. Je kunt je gewoon niet voorstellen hoe dat geweest moet zijn. Ik ben ook naar westerbork en theresienstadt geweest. Kreeg er inderdaad best een naar gevoel van.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik kan me de kriebels zo levendig als wat voorstellen, mocht ik het ooit bezoeken.. Maar ’t is zoiets dat je eigenlijk niet mag laten, wat eigenlijk niet vergeten mag worden. De foto’s (dankjewel voor de 1e indruk!) spreken al van een hoop verdriet en ellende. Poeh, kweet niet of ’t er ooit van komt, dat ik er ook eens heen ga o.0.. *ril*

    Liked by 1 persoon

    1. Ja, ik vond het ook best lastig, aangezien ik het wel een heftig iets vind, die nare periode. Fijn dat de foto’s je aanspraken πŸ™‚ Ik snap dat heel goed, maar ergens voelt het ook alsof je iets goeds doet, dat je er wel aan blijft denken. Liefs

      Liked by 1 persoon

  4. Toen ik op de basisschool op schoolkamp ging zouden we in eerste instantie naar kamp Westerbork gaan. Echter vonden verschillende ouders dit geen goed idee omdat schoolkamp leuk hoort te zijn. Toen zijn we naar het gevangenismuseum geweest. Hier ben ik het nog altijd niet mee eens. Ik zou kamp Westerbork graag nog een keer willen bezoeken. Het lijkt me zo heftig om daar rond te lopen. Xxx

    Liked by 1 persoon

    1. Dat is niet echt een groot verschil, of wel? Of het gevangenismuseum nou leuker is? Maar ik ben het ook helemaal met je eens. Westerbork is zeker een bezoek waard, ondanks de gevoelens die het bij je oproept. Maar de ervaring is heel speciaal, het voelt alsof je medeleven toont. Liefs

      Liked by 1 persoon

Een reactie plaatsen

