Artikel

Herkenbare reizigers

We reizen vast allemaal wel eens met de trein of met de bus. Je hebt vast wel mensen waar je je aan irriteert tijdens je reis. Vandaag wil ik eens een kijkje nemen naar wat voor soort reizigers er zijn. 

Krantenlezers

Ik zie vaak oudere mensen of volwassenen die een krantje lezen. Ze hebben het meegenomen van het station en zitten er rustig in te bladeren. Als ze uit de trein moeten, laten de meesten het liggen voor andere passagiers.

Bezet

Sommige mensen zetten hun tas op de stoel naast zich om ervoor te zorgen dat er niemand naast ze gaat zitten. Ik vind het dan altijd vervelend om te moeten vragen of de tas weg mag. Dat zou toch helemaal niet moeten? Een stoel is om op te zitten, niet om je tas een rustmomentje te gunnen.

Behulpzaam

Je hebt ook lieve, aardige mensen die even meehelpen een kinderwagen of fiets in de bus of trein te zetten. Maar je hebt ook mensen die opstaan voor ouderen, zodat ze kunnen zitten. Ik geef die mensen altijd een applausje, zo hoort het.

1 bij 4

Je hebt ook mensen die aan een 4 persoonstafeltje gaan zitten, maar alleen reizen. Ik heb vaak dat als ik met vrienden een dagje wegga, we haast nooit aan een 4 persoonsplek kunnen zitten. We zitten dan altijd apart van elkaar. Erg ongezellig. Er zijn toch genoeg 2 persoonsplekken?

Bagage

Er zijn ook reizigers die een grote tas bij zich hebben. Ze wurmen zich door het te krappe gangpad, blijven haken en stoten tegen andere mensen aan. Of ze hebben een koffer en proberen het in het bagagerek op te ruimen, of proberen het tussen hun benen te plaatsen, waardoor ze veel ruimte in beslag nemen.

Zwartrijders

Je hebt ook mensen (denk aan StukTV) die geen geld hebben voor een kaartje, of in alle haast vergeten zijn in te checken. De mensen die zijn vergeten in te checken noem ik trouwens geen zwartrijders, alleen worden ze wel zo genoemd. Ik vind dat degene zonder kaartje of kaart echt zwartrijden, en dat vind ik niet eerlijk tegenover de betalende reizigers.

Slapers

Je hebt ook reizigers die even een dutje doen, of na een lange dag hun ogen niet open kunnen houden. Lach die mensen niet uit, laat ze gewoon. Alsof jij zo charmant slaapt in de trein.

Anti-verveel

Je hebt ook mensen die een puzzelboekje of boek meenemen, om zichzelf te vermaken tijdens een lange reis. Ik neem zelf ook geregeld wat mee, zodat ik me niet hoef te vervelen.

Harde prater

Je hebt ook reizigers die aan de telefoon zijn, maar het op de een of andere manier niet erg vinden dat de gehele coupé meeluistert. Ik hoef echt niet te weten wat je hebt gegeten of met wie je naar bed bent geweest, oké?

Haast

Je moest nog even vlug naar de wc, en nu dreig je je trein te missen. Je rent ernaar toe, en beukt onderweg per ongeluk een paar mensen omver. Haast overkomt iedereen, maar probeer het te voorkomen door vroeg van huis te vertrekken en op tijd alles ingepakt te hebben.

Eters

Sommige reizigers nemen wat te eten mee in de trein. De hele trein vult zich met een etenslucht. Misschien is een aparte coupé handig voor eten?

Loud-music

Vooral jongeren luisteren naar harde muziek. Sommigen nemen boxjes mee, en gaan vervolgens harde muziek draaien. Oortjes zijn er in alle kleuren, en houd dat volume nu eens zacht, ook voor jezelf.

Stilte of niet?

Sommige reizigers bevinden zich in de stilte coupé, maar zijn alles behalve stil. Misschien kun je dan beter een gewone coupé opzoeken. Maar je hebt ook mensen die zeuren dat er teveel lawaai is in de gewone coupé. En voor die mensen, raad ik de stilte coupé aan 🙂

Roddelaars

Je hebt ook reizigers die je aanstaren, en vervolgens fluisteren over hoe je er wel niet uitziet en hoe stom het wel niet is dat je in een puzzelboekje bezig bent. Ehm, alsof jouw haar zo mooi zit, en een krant? Zo niet van deze tijd.

Druktemakers

Er zijn ook kinderen, wat logisch is. Ze zijn vaak druk, en dat kan ik nog wel accepteren. Dan heb je ook nog luide jongelui, en daar irriteer ik me aan. Waarom moet je zoveel lawaai maken tijdens een treinreis? Ik denk niet dat een machinist harder gaat rijden om sneller het volgende station te bereiken.

Opruimen graag

Sommige reizigers hebben gegeten, en hebben vervolgens geen zin om het op te ruimen. Er zit meestal een klein prullenbakje onder het 4 persoonstafeltje, maar je kunt toch ook gewoon je afval even meenemen om het vervolgens buiten weg te gooien? Is dat heel veel moeite?

Waar irriteer jij je aan tijdens het reizen? Herken jij deze type reizigers?

Liefs, Demi ❤

58 gedachten over “Herkenbare reizigers

  1. Ik moest weleens met de trein toen ik nog werkte en vaak was er dan alleen nog plaats in de stiltecoupe. Ik ergerde me er altijd rot aan. Ik betaalde evenveel voor een kaartje en waarom zou ik dan mijn mond moeten houden. Schei uit zeg.

    Liked by 1 persoon

  2. Hoi Demi , ga eigenlijk nooit met het openbaar vervoer . Ik erger me toch het meest aan degenen met gsm en maar druk praten , dat iedereen kan meegenieten , pfff . Kom ff snel je een mooie week toewensen , krijg zo al bezoek . Liefs , Anja

    Liked by 1 persoon

  3. Leuk gedaan! Ik zat laatst in de trein samen met een vriendin toen de trein opeens stopte. Een meisje was haar ov chipkaart in een andere trein vergeten en had aan de noodrem getrokken

    Liked by 1 persoon

      1. Ik weet niet of ze een boete heeft gekregen, de conducteur vertelde dit toen hij de kaartjes kwam controleren en mijn vriendin er naar vroeg. Dat meisje was in paniek en wist niet wat ze moest doen

        Liked by 1 persoon

  4. Ik reis echt heel zelden met de trein.. laatste keer was de huishoudbeurs en toen waren wij zelf (4 vrouwen) wel vrij luid.. maar niet door het harde praten, maar door ons gelach de hele tijd hahahahaha.. Ik excuseer mij dus bij deze hiervoor hahahahaha 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Als je vier jaar lang dag in dag uit in de spits moest reizen, erger je je vooral nog aan de ns die geen langere treinen kunnen inzetten waardoor je als een sardientje tussen de rest in staat.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik reis een paar keer per week met de trein en check, ik herken ze allemaal. Sommige ‘meeluistergesprekken’ zijn wel geinig trouwens hoor. 😛 En, ik moet eerlijk zetten dat ik me ook schuldig maar aan een tas op de stoel zetten. Wel haal ik (meestal) mijn tas weg als we op een station staan zodat mensen gewoon kunnen gaan zitten. Als er niemand naast mij komt zitten, zet ik mijn tas weer gewoon terug. Vind het niet fijn om mijn tas op die vieze treinvloer te zetten namelijk.

    Liked by 1 persoon

Een reactie plaatsen

